در مقاله قبلی (PBX چیست؟) گفته شد که برای مدیریت خطوط تلفن میتوان از PBX استفاده کرد و زمانی که قصد استفاده از PBX در یک شبکه داخلی LAN را داشته باشیم باید یک سرور نرمافزاری وظیفه ارائه مکالمات و مدیریت آنها را بر عهده داشته باشد. یکی از بهترین راهحلهای موجود استفاده از نرمافزار استریسک (Asterisk) است که خوشبختانه به صورت رایگان توزیع میشود و متنباز است. این نرمافزار را از لینک زیر دانلود کنید:
با کمک استریسک (Asterisk) میتوان برنامههای کاربردی زیادی برای یک شبکه ارتباط تلفنی تعریف کرد و آنها را به راحتی توسعه داد. با کمک این نرمافزار یک رایانه معمولی که مانند سیستمهای خانگی مجهز به پردازنده x86 است تبدیل به یک سرور ارتباطی میشود. استریسک(Asterisk) متنباز است و روی لینوکس نصب میشود پس توسعه آن هم کار دشواری نیست. با کمک چند خط کد میتوان قابلیتهای زیادی به استریسک (Asterisk) اضافه کرد و در نهایت اینکه تمام این امکانات رایگان است.
برنامه استریسک(Asterisk) با استفاده از زبان C نوشته شده و قابل توسعه است. این مزیت باعث شده تا توزیعهای مختلفی از آن منتشر شود و برنامهنویسان با توسعه آن نسخه های مختلف با امکانات گوناگونی از استریسک (Asterisk) را ارائه دهند. یکی از این نسخهها که پرکاربردترین راهحل مبتنی بر استریسک محسوب میشود، الستیکس (Elastix) نام دارد. الستیکس برخی کاربردها را به استریسک اضافه کرده و اکنون به عنوان یک راهحل جامع PBX شناخته میشود. این برنامه نیز رایگان است و فایل ISO آن را میتوانید از سایت زیر دانلود کنید:
sourceforge.net/projects/elastix/files
الستیکس (Elastix) روی یک توزیع لینوکس به نام Cent OS نصب شده و با استفاده از آن می توان یک سیستم تلفنی تحت شبکه (VoIP) مبتنی بر IP با قابلیت های زیر را راه اندازی نمود :
الستیکس (Elastix) تنها به صورت ریموت قابل تنظیم است و باید از طریق وب به آن وصل شوید. آدرس IP را که در مراحل نصب برای الستیکس(Elastix) انتخاب کرده بودید در مرورگر وارد کنید. این سیستم از تنظیمات امنیتی استفاده میکند و ارتباط با آن از طریق پروتکل رمزگذاریشده SSL انجام میشود، با این حال به دلیل عدم وجود گواهینامه امنیتی ممکن است مرورگر پیام خطایی مبنی بر عدم شناسایی نمایش دهد که میتوانید آن را نادیده بگیرید. در مرحله بعد با ورود نام کاربری و رمز عبور، وارد پنل کنترل مرکز تلفن میشوید. در قسمت Dashboard اطلاعات کلی سیستم مانند سرویسهای در حال اجرا، وضعیت سختافزار و نمودار عملکرد را مشاهده میکنید. سربرگهای مختلفی را در صفحه اصلی خواهید دید که مربوط به تنظیمات ایمیل، فکس و تقویم میشوند اما مهمترین بخش PBX Configuration است که از طریق آن می توانید تنظیمات مورد نظر خود را اعمال نمائید.