PBX چیست؟

روشهای واگذاری خط تلفن ثابت NGN
واگذاری خط تلفن ثابت به صورت دایورت
مهر ۲۴, ۱۳۹۸
استریسک و الستیکس
استریسک (Asterisk) و الستیکس (Elastix)
آبان ۱۲, ۱۳۹۸

PBX چیست؟

pbx چیست؟

خطوط تلفن ثابت شهری یا همان خطوط PSTN از طریق یک شماره شناسایی می شوند. این خطوط زمانی که در یک مکان راه اندازی می شوند می توان از طریق آنها مکالمه نمود. در سازمان ها و شرکتهای بزرگ و کوچک می توان به هر کدام از کارکنان یک خط تلفن شهری اختصاص داد تا از طریق آن ارتباطات بیرونی و درونی با آن شخص برقرار شود ولی این کار برای آن سازمان یا شرکت هزینه بسیار بالایی داشته و به دلیل محدودیتهای مخابراتی جهت ارائه خطوط تلفن شهری، عملاً امکان پذیر نیست. بنابراین بایستی به دنبال راه حلی بود که با تعداد محدودی خطوط تلفن شهری، بتوان امکان ارتباط درون سازمانی و برون سازمانی را برای تمامی کارکنان فراهم نمود.

برای انجام این کار از راه حل PBX(Private Branch Exchange) استفاده می شود. PBX می تواند یک راه حل سخت افزاری مانند سانترال یا یک روش نرم افزاری بر روی بستر VOIP باشد. در واقع PBX یک شبکه تلفن خصوصی را راه‌اندازی کرده و خطوط تلفن شهری از طریق آن به اشتراک گذاشته می‌شوند.

برای به‌کارگیری PBX بر روی بستر IP از فناوری IP PBX استفاده می‌شود. در این روش مدیریت تماس‌ها به جای اینکه توسط مرکز تلفن سخت‌افزاری یا سانترال انجام شود در یک سرور نرم‌افزاری اجرا می‌شود و مزیت‌های بسیار زیادی مانند هزینه پایین و توسعه سریع را به همراه دارد. IP PBX یکی از فناوری‌هایی است که به کمک آن می‌توان هزاران شماره تلفن را در یک سازمان راه‌اندازی کرد. به این ترتیب تعداد محدودی خط تلفن PSTN میان تعداد نامحدودی گیرنده قابل توزیع است. IP PBX در حقیقت یک سیستم تلفن تجاری است که جهت انتقال صدا و تصویر روی شبکه دیتا طراحی شده و کاملاً با شبکه PSTN (شبکه تلفن ثابت شهری) سازگار می باشد .

راه کار استفاده از مرکز تلفن IP بهترين راه کار براي کاهش هزينه هاي تلفن براي سازمان هايي است که در چند شهر داراي شعبه ها و نمايندگي هاي مختلف هستند که بدين ترتيب مي توانند تمامي شعبه ها و نمايندگي هاي خود را به صورت يکپارچه با سازمان مرکزي تعريف کرده و به اين ترتيب تمامي شعبه ها داراي ارتباط داخلي درون سازماني شده و هزينه تماس هاي بين شهري از بين مي رود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *